Sneller een DORA-compliant informatieregister: legaltech startup ondersteunt Europese financiële instellingen

doraregister.io -

De Digital Operational Resilience Act (DORA) staat hoog op de agenda in de financiële sector. Het opstellen van een DORA-conform leveranciersregister is een van de eerste en meest uitdagende taken voor organisaties die onder deze regelgeving vallen. Hoewel het proces eenvoudig lijkt, kost het invullen van de gedetailleerde informatie van een enkele leverancier doorgaans zo’n acht uur.
 
DORA Register (https://doraregister.io) verkort deze tijd tot slechts 1,5 uur. Een bedrijf dat met 150 leveranciers werkt, kan zijn volledige register in slechts zes weken voltooien, wat 80% van de werktijd van specialisten bespaart.
 
Veilig en conform informatieregister
 
Gebruikers van DORA Register kunnen erop vertrouwen dat hun register van ICT-providercontracten volledig is, voldoet aan de DORA-vereisten, vrij is van fouten en alle nodige informatie bevat. Het systeem maakt gebruik van intelligente datamodellen om gekoppelde records automatisch in te vullen, waardoor repetitieve handmatige datainvoer wordt geëlimineerd. Dit bespaart tijd, zorgt voor naleving van de regelgeving en voorkomt mogelijke boetes voor onnauwkeurigheden.
 
Ondersteuning bij naleving
 
Het DORA Register platform helpt financiële instellingen dagelijks bij het beheren van derdenrisico's. Het automatiseert belangrijke processen, zoals:
  • Gestandaardiseerde DORA-conforme vragenlijsten,
  • Leveranciersclassificatie met speciale codes,
  • Het genereren van kant-en-klare rapportages voor toezichthouders.
Gebruikers kunnen leveranciers in realtime volgen en snel documentatie voorbereiden voor audits en inspecties. DORA Register handhaaft de verantwoording en structuur in documentatie, wat cruciaal is voor het opbouwen van vertrouwen binnen de financiële sector.
 
Tijdrovende processen perfect geautomatiseerd
 
Het platform stroomlijnt het hele proces van het maken van registers van ICT-aanbieders die vereist zijn onder DORA. Het begeleidt gebruikers door alle essentiële stappen, waaronder ICT-overeenkomsten met leveranciers, organisatiestructuur en het in kaart brengen van bedrijfsfuncties. Het automatiseren van relaties tussen gegevens en het overdragen van informatie vermindert handmatige inspanningen. Wijzigingen in één element, zoals de naam of code van een leverancier, werken automatisch door in alle gerelateerde records. Details zoals contractspecificaties, deadlines en contactgegevens worden naadloos geïntegreerd, waardoor kostbare tijd wordt bespaard en fouten tot een minimum beperkt.
 
Zakelijke taal in plaats van alfanumerieke codes
 
Met een intuïtieve interface en logische visualisatie van datasets en hun relaties zorgt DORA Register ervoor dat eenvoudig wordt voldaan aan uitgebreide rapportagevereisten. Gegevensintegratie in één enkele bron stelt gebruikers in staat om in duidelijke zakelijke taal te werken in plaats van met vage alfanumerieke codes. Conversies naar de vereiste indelingen vinden automatisch plaats tijdens het exporteren van rapporten, waardoor foutrisico's worden geëlimineerd.
 
De tool helpt ook bij het organiseren van belangrijke informatie, zoals de organisatiestructuur, de waarde van activa of risicoparameters. Het waarborgt de consistentie van de gegevens in alle rapporten en garandeert naleving van de toezichtsrichtlijnen.
 
"We hebben een oplossing gecreëerd die kan worden aangepast aan de eisen van verschillende financiële instellingen. Hoewel de tool voornamelijk als SaaS werkt, bieden we ook een on-premise versie aan", legt Mikołaj Otmianowski, vice-president van DAPR, het bedrijf achter DORA Register, uit. 
 
Kernbeveiligingsfuncties van DORA Register
 
Individuele instanties en databases voor elke klant. 
 
• Geavanceerde inlogmechanismen:
o Twee- en multi-factor authenticatie.
o Aanpasbaar wachtwoordbeleid (lengte, tekentypes, vervaldatum, inlogpogingen).
o Automatisch uitloggen bij inactieve sessies.
 
Toegangscontrole:
o Op rollen gebaseerde machtigingen voor toepassingsgebruikers.
o SSO-toegang via Azure AD.
 
• Testen en monitoren:
o Regelmatige penetratietests door gespecialiseerde bedrijven.
o Beoordeling van de broncode en monitoring van libraries en componenten
.
• Back-ups en herstel van data:
o Snapshots van gegevens op aanvraag voor geautoriseerde gebruikers.
o Back-ups van applicaties op hostingniveau.
 
GCP-infrastructuur:
o Diensten worden geleverd door een EU-cloudhostingpartij.
Lees ook
SecuMailer eerste aanbieder qREMS-gecertificeerde Dienst voor Aangetekend E-mailen

SecuMailer eerste aanbieder qREMS-gecertificeerde Dienst voor Aangetekend E-mailen

Logischer is de qREMS-gecertificeerde Dienst voor aangetekend E-mailen van SecuMailer. Secumailer garandeert om te beginnen dat een bericht wordt bezorgd en onderweg niet kan worden gemanipuleerd. Daarnaast is er voor elke mail een ontvangstrapport.

Aangepaste voorwaarden Oracle Java vragen om goede gebruikersinventarisatie

Aangepaste voorwaarden Oracle Java vragen om goede gebruikersinventarisatie

De komst van Java SE Universal Subscription blijft de gemoederen bezighouden. Het model voor onderhoud en updates werd onlangs door Oracle aangepast. Deze wijziging leidt bij veel bedrijven en organisaties tot meer onduidelijkheid. Het gebrek aan transparantie kan bovendien leiden tot problemen en forse kosten met zich meebrengen, stelt Cees Broer1

Dynabook kondigt Mobile Secure Client aan om toenemend gebruik VDI te ondersteunen

Dynabook kondigt Mobile Secure Client aan om toenemend gebruik VDI te ondersteunen

Dynabook kondigt vandaag de introductie van Dynabook Mobile Secure Client (DMSC) aan, waarmee hybride werken probleemloos gefaciliteerd kan worden via een Mobile Secure Client die geavanceerde beveiligings- en beheermogelijkheden voor IT-teams biedt, evenals flexibiliteit op de werkplek.