Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug
Zo'n twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. Fysieke aanwezigheid op de werkvloer lijkt niet meer nodig om het werk uit voeren. Naar verwachting nemen robots - een deel van - de werkzaamheden over. De meerderheid verwacht echter niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan in 2030 verdwijnt. Al verwacht men met name te werken op projectbasis en niet op basis van een vast contract. 90% denkt juist dat door de snelle en complexe ontwikkelingen continue bijscholing noodzakelijk is om succesvol te blijven.
Dit zijn enkele bevindingen uit het kwalitatief onderzoek van recruitmentorganisatie Hays naar de arbeidsmarkt van de toekomst. Het onderzoek is uitgevoerd binnen de sectoren - Oil & Gas, IT en Engineering & Technology - die naar verwachting in 2030 een belangrijk en impactvol aandeel van de arbeidsmarkt vormen.
Opmars van robots en kunstmatige intelligentie
De meeste respondenten verwachten niet alleen dat hun werkdag er in 2030 totaal anders uitziet, zij verwachten dat ook van de sector waarin zijn werkzaam zijn. Robert van Veggel, managing director Hays Nederland: "In alle drie de sectoren volgen technologische doorbraken zich in rap tempo op. Denk aan de inzet van nieuwe slimme systemen, zoals AI (kunstmatige intelligentie ofwel zelflerende geautomatiseerde kennissystemen), robotisering van productie, versmelting van bio-, nano- en high tech en de komst van 3D én 4D printing. Dit heeft een gigantische impact op de banen van de toekomst."
Wie doet naar verwachting het werk in 2030?
- robots nemen de fysieke en virtuele productie over. Waaronder afstand bestuurde (nano)robots die de exploratie en exploitatie in de Oil & Gas sector overnemen
- het routinematige ontwikkelwerk en programmeerwerk is overgenomen door specifiek ontwikkelde AI-systemen
- de werknemer zal zich met name focussen op het ontwikkelen en aansturen van systemen en robots
Nooit meer uit de schoolbanken
55% van de respondenten verwacht niet dat het werk makkelijker wordt, maar juist dat continue bijscholing noodzakelijk zal zijn om succesvol te blijven. "Dit lijkt niet te duiden op een gebrek aan zelfvertrouwen over eigen kennis en kunde, want een ruime meerderheid van de respondenten ziet zichzelf op dit moment als voldoende opgeleid om ontwikkelingen bij te kunnen houden. Bijscholing zal naar verwachting nodig zijn voor bijvoorbeeld het toepassen van kunstmatige intelligentie", aldus Van Veggel. Over het algemeen zijn de respondenten positief gestemd over hun baan: 60% verwacht niet dat in 2030 een groot deel van de banen verdwijnt. De professionals geven in meer opzichten blijk van zelfvertrouwen: 70% geeft aan zich niet bedreigd of gepasseerd te voelen door jong talent of nieuwkomers.
Meer over
Lees ook
Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport
NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1
Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties
Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Crayon, een wereldwijd full-service adviesbureau dat bedrijven helpt met digitale transformatie, blijkt welke impact de wereldwijde economische terugval heeft gehad op de IT-uitgaven van bedrijven. Daarnaast toont het onderzoek “The State of IT Cost Optimization in 2023” waarom zoveel bedrijven moeite he1
Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023
Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt.